برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

پزشکی در روسیه


پزشکی در روسیه

پزشکی در روسیه

یکی از اصلی ترین رشته های دانشگاهی که در کشورمان ایران طرفداران زیادی دارد رشته های پزشکی است و یکی از پرطرفدارترین آنها تحصیل در رشته پزشکی در روسیه می باشد . همانطور که در مطالب گذشته راجع به کلیات تحصیل در روسیه برای متقاضیان عزیز توضیحاتی ارائه نمودیم در ادامه سعی داریم به بررسی برخی از رشته های تحصیلی که بیشترین طرفدار را در سطح کشور روسیه برای متقاضیان کشورمان به خود اختصاص داده است، می پردازیم که یکی از این رشته های پر طرفدار پزشکی در روسیه است.

متقاضی این را باید بداند که پزشکی در روسیه به علاوه رشته هاس دندان پزشکی و داروسازی در کشور روسیه از مهمترین رشته ها و مورد استقبال ترین رشته های تحصیلی در این کشور به حساب می آید و سالانه طیف عظیمی از دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته ها از کشورمان وارد روسیه میشوند که اکثر این عزیزان رشته های پزشکی دندان پزشکی و همچنین داروسازی به ادامه تحصیل می پردازند .البته این را نیز اضافه کنیم که رشته های علوم مهندسی و حقوقی نیز در این کشور دارای متقاضیان زیادی می باشد چرا که دانشگاه های مهندسی مطرحی همچون دانشگاه لتی سنت پترزبورگ و یا دانشگاه ایتمو سنت پترزوبورگ، در سطوح  معتبری در منطقه و جهان دارا می باشند.

به طور کلی می توان گفت رشته های  پزشکی و  دندانپزشکی بعلاوه داروسازی در کشور روسیه، پرمخاطب ترین رشته های تحصیلی در روسیه به حساب می آیند.

تحصیل پزشکی در روسیه به چه گونه است؟

متقاضی و دانشجویان عزیز باید این نکته را در نظر داشته باشند  که شما برای تحصیل در رشته های پزشکی در روسیه نیازی به داشتن مدرک دیپلم تجربی ندارید و می توانید با مرک دیپلم و پیش دانشگاهی هر کی از شاخه های نظری در دانشگاه های کشور روسیه وارد رشته های پزشکی و دندان پزشکی و داروسازی بشوید. همچنین این را نیز اضافه نماییم که این موضع هیچ گونه محدودیت سنی برای متقاضی ایجاد نمیکند. این بدان معنی است که فرد متقاضی می تواند پس از ۱۷ سالگی و پایان مقطع پیش دانشگاهی و یا در ۳۵ سالگی به روسیه بیایید و در رشته پزشکی وارد تحصیل شود.

به طور معمول مدت تحصیل در رشته پزشکی روسیه به مدت ۶ سال است و بعد از آن شما با مدرک معادل دکترای عمومی از دانشگاه فارغ التحصیل می گردید. پس از آن می توانید به ایران بازگردید و یا می توانید در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل خود در رشته های فرا پزشکی و زیر شاخه های پزشکی در روسیه بپردازید.

یکی از موضوعاتی که متقاضی برای آن سوال طرح می نماید این است که آیا پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی از دانشگاه های خارج کشور، می توانید در ایران به طبابت بپردازید؟

در جواب باید بگوییم بله میتوانید. البته برای این کار مدرک شما باید توسط وزارت بهداشت کشورمان تائید شود. اما این وزارتخانه چگونه مدارک تحصیلی را تائید می کند.

هر ساله معاونت آموزش این وزارتخانه نسبت به ارزشگذاری دانشگاه های پزشکی کشور های جهان که از نظر این وزارت خانه معتبر می باشد، اقدام می کند. شما اگر در دانشگاهی که در لیست دانشگاه های معتبر وزارت بهداشت تحصیل کنید، مدرک شما پس از فارغ التحصیلی با طی کردن روند اداری مخصوص به خود ارزیابی می شود و پس از آن می توانید در ایران نیز به طبابت بپردازید. اما اگر دانشگاهتان در این لیست مذکور وجود نداشت باید چکار کرد؟

وزارت بهداشت ایران برای آن دسته از عزیزانی نیز که در دانشگاه های خارج از لیست اعلامی وزارت بهداشت تحصیل نموده اند، شرایطی برای تائید مدرکشان اعلام نموده است. این شرایط به عنوان مثال عبارتند از پذیرفته شدن در آزمون تخصص یکی از دانشگاه های مورد تائید وزارت بهداشت! این به این معنی است که شما صرفا با پذیرش در این مقطع تحصیلی می توانید با نامه پذیرش خود به وزارتخانه مراجعه کنید و مدرک دکترای خود را ارزشیابی نمایید.

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به چه میزان است؟

متقاضی در در رابطه با هزینه تحصیل پزشکی در این کشور باید این موارد را توجه نماید که این هزینه ها به نسبت به دیگر کشورهای منطقه و همچنین دیگر کشورهایی که متقاضیان برای تحصیل در ان کشور به ان کشور ها میروند بسیار پایین می باشد در حالی که کیفیت آموزشی ارائه در دانشگاه های روسیه به مراتب بالاتر از این کشورها می باشد. برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های مورد تائید ایران که در لیست اعلامی از سوی وزارت بهداشت در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ قرار گرفته است، هزینه ها به این صورت می باشد:

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه پاولوف سنت پترزبورگ در سال ۲۰۲۰ مبلغی در حدود ۵۵۰۰ دلار می باشد.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه دولتی لومونوسوف در سال ۲۰۲۰ مبلغی در حدود ۸۰۰۰ دلار در سال می باشد.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه نووسیبیرسک نیز در سال ۲۰۲۰ مبلغی در حدود ۶۵۰۰ دلار برای یک سال تحصیل می باشد.

دانشگاه های نام برده در بالا به عنوان تنها ۳ دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت ایران به زبان روسیه و در رشته پزشکی می باشد. دیگر دانشگاه های علوم پزشکی کشور روسیه در این لیست قرار نگرفته اند، که جای تعجب دارد. چرا که برخی از بهترین دانشگاه های این کشور همانند دانشگاه ملی سنت پترزبورگ مورد تائید قرار نگرفته اند البته دانشگاه ملی سنت پترزبورگ تا سال ۲۰۱۸  در لیست تایید شده وزارت علوم و بهداشت ایران قرار گرفته بود که به یکباره از لیست مورد تایید حذف گردید که دلیلی نیز برای حذف از لیست ارائه ننمود.

البته همانطور که گفته شد، مدارک دیگر دانشگاه های علوم پزشکی که در لیست فوق قرار ندارند نیز قابلیت ارزشیابی خواهند داشت. بر این اساس برخی دیگر از بهترین انتخاب های دانشگاهی که می تواند برای متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در کشور روسیه قرار داشته باشد، می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

دانشگاه ایالتی پزشکی اوفا در رشته پزشکی سالانه شهریه ای در حدود ۴۵۰۰ دلار می باشد.
دانشگاه مچنیکوف سنت پترزبورگ در رشته پزشکی سالانه شهریه ای در حدود ۳۵۰۰ دلار خواهد داشت.
دانشگاه پزشکی پدیاتریچسکی نیز دارای شهریه ای در حدود سالانه ۳۵۰۰ دلار می باشد.

و همچنین از ارزان ترین دانشگاه های پزشکی کشور روسیه که در شهری زیبا نیز واقع شده است می توان به دانشگاه پزشکی پسکوف اشاره نمود، شهریه رشته پزشکی دانشگاه پسکوف سالانه مبلغی در حدود ۲۵۰۰ دلار می باشد که همان طور که میبینید بسیار بسیار ارزان قیمت می باشد.

به غیر از هزینه شهریه سالانه هر دانشگاه که در بالا به آن اشاره نمودیم، هر دانشجو در روسیه چند نوع هزینه دیگری نیز دارد. هزینه محل زندگی در روسیه و هزینه خورد و خوراک در روسیه. اغلب دانشگاه های پزشکی کشور روسیه به دانشجویان خوابگاه های دانشجویی ارائه می نمایند که این خوابگاه ها با توجه به ایالتی بودن یا نبودن دانشگاه قیمت های متفاوتی دارد. هزینه سالانه خوابگاه های دانشجویی در روسیه چیزی در حدود سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار می باشد که مبلغ بسیار ناچیزی به حساب می آید و همچنین برای ورود به رشته پزشکی در روسیه باید در آزمون تورفل که سال جدید یعنی ۲۰۲۱ یکی از الزامات وزارت بهداشت ایران می باشد شرکت نمایید

مدیریت

هرآنچه باید از روسیه بدانید

https://ruspedia.com

سوالی دارید؟ از ما بپرسید